advertising & s.e.o.

Verschijnen in hogere posities in de onbetaalde zoekresultaten (Natural Listings)

S.E.O. – search engine optimization

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) verwijst naar maatregelen die ervoor moeten zorgen dat websites op hogere posities verschijnen in de organische zoekmachinerangschikkingen in de onbetaalde zoekresultaten (Natural Listings). Zoekmachine optimalisatie in online marketing wordt ruwweg verdeeld in twee gebieden, onpage en offpage optimalisatie. Deze categorisering is gebaseerd op het criterium of er aan de eigen website wordt gewerkt of dat men invloed uitoefent op andere websites.

S.E.O. - Onpage-Optimisation

Onpage-optimalisatie omvat alle inhoudelijke aanpassingen aan de eigen website. Dit omvat de optimalisatie van de pagina-inhoud in termen van kwaliteit van de inhoud, opmaak, koppen, enz., maar ook technische aspecten zoals de headers en tags, alsmede de interne linkstructuur van de pagina. In de regel wordt off-page optimalisatie altijd voorafgegaan door on-page optimalisatie.

S.E.O. – Offpage-Optimisation

Offpage-optimalisatie" vindt plaats ver weg van de te optimaliseren pagina en heeft betrekking op alle maatregelen buiten de te optimaliseren website. Intussen volstaat het niet langer om de relevantie van websites alleen te verhogen. Een goede notering en zichtbaarheid in zoekmachines wordt ook sterk beïnvloed door de kwantiteit en kwaliteit van inkomende links naar een website (backlinks). Bij offpage-optimalisatie gaat het om het opbouwen van een linkstructuur met andere websites om zich op bepaalde thematische gebieden beter te positioneren. Men zoekt bijvoorbeeld naar thematisch geschikte websites om ze te winnen voor een linkpartnerschap.